Hieronder vind je een overzicht van alle meest gestelde vragen.

Klik op één van de veelgestelde vragen voor meer informatie. Heb je een andere vraag of wens je nog meer toelichting? Contacteer dan zeker ons PEVAZ-secretariaat. We staan voor jouw klaar.

Algemeen (5)

PEVAZ is de personeelsvereniging van en voor het personeel van het AZ Sint-Jan Brugge –Oostende AV.

De vereniging Sofoco is opgericht in 1963 uit een spontaan solidariteitsgebaar van de personeelsleden voor een collega in nood. Sinds 2013 zijn we een Koninklijke Personeelsvereniging. In 2019 is de personeelsvereniging Sofoco gereorganiseerd. Sofoco blijft bestaan als naam voor de personeelsleden van het OCMW, Mintus en zijn vereniging. PEVAZ is de nieuwe naam van de personeelsvereniging voor personeelsleden van het AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV.

Sofoco & PEVAZ tellen vandaag meer dan 5300 leden, waarvan 1100 senioren.

Voor een volledig overzicht van de openingsuren van het PEVAZ-secretariaat verwijzen we je naar de contact pagina op onze website.

Daarnaast zijn onze secretariaten ook steeds geopend na afspraak.

  • Welzijnswerking
    • Het verlenen van financiële hulp aan leden bij plotse of langdurige moeilijkheden door ziekte of ongeval.
    • Het uitreiken van een toelage of geschenk bij speciale gelegenheden.
    • Administratieve ondersteuning werkgever.
  • Vriendenkring
    • Het subsidiëren en bevorderen van sport.
    • Het bevorderen van cultuur, ontspanning en vrijetijdsbesteding en een ruim aanbod activiteiten.
    • Het verschaffen van gunstige voorwaarden voor aankopen en verzekeringen.
    • Het inrichten van feestelijkheden.
  • Beheer hospitalisatieverzekering in opdracht van de werkgever.

De vereniging is een feitelijke vereniging en heeft een volledig autonome werking, echter in overleg en in nauwe samenwerking met de werkgever.

Ze staat onder de directe leiding van een Raad van Bestuur die de dagelijkse leiding (dagelijks bestuur) op zich neemt. Zij legt verantwoording af aan de Algemene Vergadering. Leden Raad van Bestuur:

  • Katrien Goethals, voorzitter
  • Manuel Eyland, secretaris
  • Andy Vande Vyvere, ondervoorzitter
  • Stijn Derre, penningmeester
  • De Raad van Beheer wordt gekozen door de Algemene Vergadering

De Algemene Vergadering is samengesteld uit vrijwilligers uit alle rangen en afdelingen van onze werkorganisatie. De Algemene Vergadering komt maandelijks samen. Alle beslissingen worden hier genomen. De bestuursleden worden tweejaarlijks voor de helft van de bestuursleden verkiesbaar gesteld aan alle leden van de vereniging, wat garant staat voor de inzet en het engagement van alle bestuursleden. Deze vrijwilligers hebben uiteraard een vaste job binnen de werkorganisatie waar ze tegelijkertijd het aanspreekpunt voor PEVAZ zijn.

Voor een volledig overzicht van ons bestuur verwijzen we je graag naar de pagina met een overzicht van alle bestuursleden.


Leden die zich wensen kandidaat te stellen voor een mandaat van 4 jaar als bestuurslid van de Algemene Vergadering van PEVAZ, kunnen dit doen door hun kandidatuur door te sturen naar verkiezingen@pevaz.be

Corona-Maatregelen (5)

Eénmaal je ingeschreven bent, kan je standaard niet meer kosteloos annuleren!

Of je je inschrijvingsgeld kan terugvorderen, is dus afhankelijk of je een annulatieverzekering hebt afgesloten. Normaal dekken alle annulatieverzekeringen ziekte voor vertrek. Een doktersattest waarop staat dat je niet kan reizen wegens ziekte, volstaat dan meestal als bewijs om je geld terug te vorderen via jouw eigen verzekering. Raadpleeg dan ook de polis van jouw annulatieverzekering om na te gaan of jouw polis dit dekt en onder welke voorwaarden.

In overleg met het secretariaat kan er ook steeds een vervanger worden gezocht. Hou er dan wel rekening mee dat er steeds een kleine administratiekost wordt aangerekend voor naamswijzigingen. Dit wordt op elke affiche duidelijk vermeld.

PEVAZ biedt zelf geen annulatieverzekeringen aan. Je kan eventueel zelf een tijdelijke annulatieverzekering afsluiten via jouw eigen verzekeringsmakelaar of via één van de Merito.Club-voordelen: https://merito.club/europ-assistance/ of https://merito.club/assurwest/. Via deze voordelen kan je ervoor kijken om een tijdelijke verzekering af te sluiten, of een jaarverzekering die alle reizen (zowel via PEVAZ als persoonlijk) dan dekt gedurende een gans jaar. PEVAZ is hierbij geen tussenpersoon of dergelijke. Je sluit dus rechtstreeks een verzekering af via je verzekeringsmakelaar.

Aangezien wij zelf geen verzekeringen aanbieden, verwijzen we je naar de voorwaarden van je eigen verzekering die je eventueel zelf hebt afgesloten. Elke polis is namelijk verschillend.

Hou er rekening mee dat de meeste verzekeringen Corona of andere pandemieën niet dekken in de verzekeringspolis. Ook de optionele polis van Europ Assistance die je kan afsluiten als voordeel bij Merito.Club dekt geen pandemieën. Lees dus zeker je polis goed na.

Hierbij een aantal verschillende mogelijke situaties die van toepassing kunnen zijn:

  • Indien je voor vertrek ziek bent, kan je meestal wel je geld terugvorderen via jouw eigen verzekering. Klik hier voor meer informatie.
  • Indien je op eigen initiatief beslist om de uitstap te annuleren (dus zonder negatief reisadvies, geen ziekte of andere reden die wordt aanvaard door je eigen verzekering), dan kan je helaas niet kosteloos annuleren en ben je meestal je volledige inschrijvingsgeld kwijt. Er kan wel steeds een vervanger worden gezocht in overleg met het secretariaat. Er wordt dan slechts een kleine administratiekost aangerekend voor de naamswijziging. Dit wordt duidelijk vermeld op de affiche van elke activiteit.
  • Indien er een negatief reisadvies is, dan kan de reis vanzelfsprekend niet doorgaan, en wordt deze geannuleerd. Klik hier voor meer informatie.

Vanzelfsprekend volgen wij alle regelgevingen die worden opgelegd vanuit de overheid.

Volgens de huidige maatregelen die momenteel lopen tot 31 oktober 2020 ben je verplicht om een mondmasker te dragen tijdens de busreis. We weten echter nog niet welke regels zullen gelden in het najaar voor busreizen. Indien er vanuit de overheid wordt verplicht om een mondmasker te dragen op een bus, zal je ook tijdens onze busreizen verplicht zijn een mondmasker te moeten dragen.

Indien er een officieel negatief reisadvies is (code rood) voor het land waarnaar we reizen, dan kan de uitstap vanzelfsprekend niet doorgaan. De uitstap wordt dan ook volledig geannuleerd. Eerst en vooral willen we benadrukken dat je in geen enkel geval je inschrijvingsgeld kan kwijtspelen mocht de reis geannuleerd worden door negatief reisadvies. Afhankelijk van de activiteit zijn er dan een aantal mogelijkheden:

  • Bij daguitstappen waarbij er enkel een busreis wordt voorzien, doen we een volledige terugbetaling van jullie inschrijvingsgeld.
  • Bij uitstappen waarbij er ook een inkomticket is inbegrepen (zoals bv. het concert van André Hazes, een inkomticket voor een pretpark, …) zijn wij ook afhankelijk van de terugbetaling van de organisator van het evenement. Meestal blijft je inkomticket dan geldig voor een nieuwe datum (bv. het concert van André Hazes wordt verplaatst naar een nieuwe datum, je inkomticket voor een bezoek aan het pretpark kan je gebruiken op een andere datum, …). Je krijgt dus in dit geval een tegoedbon voor de activiteit op een latere datum.
  • Bij meerdaagse uitstappen zoals Parijs, Londen of Düsseldorf waarbij er zowel een busreis als 1 of meerdere hotelovernachtingen zijn inbegrepen wordt de uitstap steeds uitgesteld naar een latere datum. Je inschrijvingsgeld blijft dan goed voor deze nieuwe datum. Kan je niet mee op deze aangepaste datum? In overleg met het secretariaat kan er dan steeds een vervanger worden gezocht. Er wordt dus standaard geen terugbetaling voorzien, maar je inschrijvingsgeld blijft tegoed voor de nieuwe datum.
  • Bij weekreizen of andere grote pakketreizen wordt er steeds samengewerkt met een officieel reisagentschap. Hierdoor is je reis steeds gedekt door het Garantiefonds Reizen en is je reis dus volledig gedekt. Zelfs bij eventuele faillissementen van het reisbureau, de luchtvaartmaatschappij of het hotel. Momenteel loopt er een regeling die werd goedgekeurd door de overheid die bepaalt dat je een zogenaamde Corona-voucher krijgt die je dan kan gebruiken voor een andere reis naar keuze binnen de voorziene termijn.

Wij volgen hierbij dus steeds de officiële reisadviezen van FOD Buitenlandse Zaken. Deze kan je hier raadplegen en zijn per land verschillend:

Zoals jullie al ongetwijfeld hebben gehoord via de media worden er momenteel heel veel maatregelen genomen om de verspreiding van het Coronavirus te beperken. Dit heeft jammer genoeg ook een impact op onze activiteiten. Om de gezondheid van onze leden en ons bestuur niet in het gevaar te brengen, zien wij ons genoodzaakt om alle komende activiteiten tot zeker eind oktober 2020 te schrappen.

We verwijzen je ook graag naar de pagina https://pevaz.be/corona-maatregelen/ voor alle informatie omtrent de activiteiten tot en met eind oktober 2020 die we hebben geannuleerd door de Corona-maatregelen.

Vanaf 2021 starten we onze activiteiten stelselmatig terug op, en dit rekening houdend met de geldende voorschriften van de overheid die op dat moment gelden. Aangezien onze activiteiten pas vanaf het najaar doorgaan, kunnen we momenteel nog niet definitief bevestigen welke maatregelen dan van toepassing zullen zijn. Vanzelfsprekend houden we jullie hiervan op de hoogte en houden we dit nauwlettend in de gaten.

Financiële Tussenkomsten (4)

  • Er is een tussenkomst voorzien van € 40 / maand bij ziekte langer dan 1 maand.
  • Deze tussenkomst bij loonverlies is beperkt in tijd en is afhankelijk van je actieve loopbaan.
  • Er is geen loonverlies voorzien tijdens zwangerschap- of ouderschapsverlof. Ook is er geen tussenkomst voorzien bij arbeidsduurvermindering om persoonlijke aangelegenheden.
  • Je vult een volledige, waarheidsgetrouwe en ondertekende aanvraagformulier in: Aanvraag voor financiële tussenkomst
  • Vergeet niet om eventuele data van hospitalisaties op te geven.
  • Hierbij voeg je de nodige documenten zoals een jaaroverzicht van de mutualiteit, van de apotheek enz… Gelieve de instructies te volgend zoals vermeld op het aanvraagformulier.
  • Bij loonverlies voegen de contractuele personeelsleden bij de aanvraag een attest van de mutualiteit waarop de ziekte-uitkering en de periode staan vermeld.
  • Bij tussenkomsten:
    • Bril/Lenzen: Aankoopfactuur samen met je voorschrift van de oogarts. Indien je geen voorschrift hebt, wordt een eventuele oogmeting door een opticien ook aanvaard samen met het bewijs van tussenkomst van je mutualiteit. Enkel een aankoopfactuur met de waarden van je bril wordt niet aanvaard!
    • Laserbehandeling/Lensimplantatie: Factuur van de ingreep van je arts.
    • Tandprothese/Hoorapparaat: Aankoopfactuur samen met de afschrift van de tussenkomst van je mutualiteit.
  • Het aanvraagformulier bezorg je onder gesloten omslag samen met de benodigde bewijsstukken aan het secretariaat van PEVAZ. Dit kan zowel via e-mail als via de (binnen)post.
  • De behandeling van je dossier gebeurt in volledige discretie, eventueel in samenspraak met een vertrouwenspersoon van het AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV.
  • Hou er rekening mee dat het verwerken van je dossier minimaal een 4tal maand zal duren.

Je kan op elk moment lid worden van onze personeelsvereniging, maar bij een laattijdige aansluiting heb je een wachttijd voor financiële tussenkomsten gelijk aan het aantal maanden dat je geen lid was (met een maximum van 2 jaar).

Indien je echter binnen de 3 maand lid wordt na indiensttreding is er geen enkele wachttijd voor financiële tussenkomsten. Ook vervalt de wachttijd volledig indien je lid wordt direct na je onthaaldag nieuwe medewerkers.

Wel kan je natuurlijk geen tussenkomsten aanvragen voor de periode van voor je lidmaatschap. Indien je bijvoorbeeld een bril aankoopt op 1 oktober en je wordt lid op 1 november, kan je geen tussenkomst aanvragen voor je bril aangezien de aankoop heeft plaatsgevonden voor je lid was. Hetzelfde geldt voor tussenkomsten tijdens je wachttijd.

Om aanspraak te kunnen maken op financiële tussenkomsten tijdens je pensioen is het belangrijk om minimaal 5 jaar volwaardig lid te zijn voor je pensionering.

Volgende tussenkomsten zijn voorzien voor het PEVAZ-lid:

Medische tussenkomsten:

  • Bril of lenzen: 50 euro per 4 jaar
  • Laserbehandeling / Lensimplantatie oog: 75 euro per oog éénmalig
  • Tandprothese: 125 euro per 5 jaar
  • Hoorapparaat: 250 euro per oor per 8 jaar
  • Bovenstaande tussenkomsten zijn enkel voor het lid zelf, dus niet voor inwonende gezinsleden!

Tussenkomsten bij speciale gelegenheden:

  • Geboorte van een kind van het lid: 50 euro
  • Huwelijk: 50 euro
  • Sinterklaasfeest: Sinterklaasgeschenk
  • 25 en 35 jaar dienst: 25 euro
  • Opruststelling: 50 euro
  • Sterfgeval: 125 euro

Daarnaast hebben we ook de werking van ons sociaal fonds:

  • Indien je grote medische kosten (apotheek- en dokterskosten) hebt op jaarbasis kan je eventueel een aanvraag indien voor financiële tussenkomst.
  • Je dossier wordt dan voorgelegd aan ons beperkt comité.
  • Hieronder verstaan we de tussenkomsten voor medische verzorging aan huis. Dit zijn de oplegkosten na aftrek van en op vertoon van kwijtschrift door de mutualiteit. De berekening gebeurd op basis van je gezinslast na aftrek van een vrijstelling.
  • Voor de apotheekkosten wordt enkel rekening gehouden met voorgeschreven medicatie waarvoor er een tussenkomst is voorzien door de mutualiteit/RIZIV.
  • Alle kosten met betrekking tot een hospitalisatie worden niet in aanmerking genomen, gelet deze gedekt zijn door de hospitalisatieverzekering. Deze verzekering wordt gratis ter beschikking gesteld door de werkgever. Klik hier voor alle info.

Loonverlies:

  • Ook bieden we financiële hulp bij eventuele loonverlies.
  • Er is een tussenkomst voorzien van € 40 / maand bij ziekte langer dan 1 maand.
  • Deze tussenkomst bij loonverlies is beperkt in tijd en is afhankelijk van je actieve loopbaan.
  • Er is geen loonverlies voorzien tijdens zwangerschap- of ouderschapsverlof. Ook is er geen tussenkomst voorzien bij arbeidsduurvermindering om persoonlijke aangelegenheden.

De behandeling van je dossier gebeurt in volledige discretie, eventueel in samenspraak met een vertrouwenspersoon van het AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV.

Alle tussenkomsten zijn steeds onder voorbehoud van eventuele wijzigingen en op advies van ons beperkt comité. Zij kunnen steeds beslissen om een tussenkomst al dan niet toe te kennen.

Hospitalisatieverzekering (21)

Je vult een aansluitingsformulier in en bezorgt dit terug aan het secretariaat van PEVAZ. 

Enkel PEVAZ is bevoegd om wijzigingen aan het verzekeringsbestand door te voeren. Je kan dus niet zelf contact opnemen met de verzekeringsmakelaar voor aansluitingen of wijzigingen in het contract. Aanpassingen dienen steeds schriftelijk via e-mail of via de post worden doorgestuurd. Deze kunnen niet telefonisch worden doorgegeven.

Opgelet: nieuwe aansluitingen gebeuren NOOIT automatisch! Als nieuw personeelslid moet je dus steeds een aansluitingsformulier invullen.

Het beëindigen van de polis kan enkel schriftelijk via e-mail of via de post worden doorgestuurd naar het secretariaat van PEVAZ. Dit kan dus niet telefonisch worden doorgegeven. Stuur hiervoor een e-mail naar info@pevaz.be.

  • Na de geboorte moet je binnen de maand een geboorteattest opsturen naar je dossierbeheerder van de personeelsdienst. Je doet dit best zo spoedig mogelijk zodat je weddeberekening (kind ten laste) correct kan verlopen.
  • Pas vanaf dat je dossierbeheerder de geboorte heeft geregistreerd kunnen wij je kind aansluiten bij de hospitalisatieverzekering. Het is dus belangrijk om eerst de aangifte te doen bij de personeelsdienst alvorens je ons een aansluitingsformulier voor de hospitalisatieverzekering doorstuurt.
  • Hierbij vind je een link naar het aansluitingsformulier voor de hospitalisatieverzekering: https://pevaz.be/hospitalisatieverzekering/. Je doet dit het best binnen de maand na geboorte om eventuele wachttijden te vermijden.
  • Vergeet ook niet om als PEVAZ-lid een geboortekaartje naar PEVAZ op te sturen. Na ontvangst krijg je dan van ons een geboortepremie van € 50.

Klik hier ook voor alle voordelen die je hebt na geboorte van je kindje.

Je zet steeds je op alle originele documenten (facturen MET detail) die verband houden met je opname. De kosten kan je vervolgens digitaal of op papier doorsturen naar Vanbreda. Op onze website vind je een link naar de benodigde formulieren.

De firma Vanbreda behandelt je dossier, zorgt voor de uitbetaling en stuurt je een afrekeningsnota naar hetzelfde (e-mail)adres als gebruikt door jou voor het indienen van je kosten.

De volledige procedure kan je nalezen op onze website van PEVAZ.

De verzekering is volledig gratis voor de werknemers die statutair zijn of een contract hebben van onbepaalde duur. De werkgever betaalt in dit geval de premie.

Personeelsleden met een contract van bepaalde duur betalen het eerste jaar zelf hun premies. Nadat je een jaar in dienst bent ofwel bij een contractwijziging naar onbepaalde duur wordt de verzekering ook gratis. Opgelet, deze overschakeling gebeurt niet automatisch. Laat ons dit weten om over te stappen op de gratis regeling.

Volgende personen betalen steeds zelf hun verzekeringspremie:

De werknemers met een rustpensioen, de echtgenoten of partners, de kinderen, de gepensioneerden, de personeelsleden met een ononderbroken afwezigheid van meer dan 1 maand, de contractuele medewerkers met meer dan 2 jaar ziekte, de voorzitter van het BCSD, de raadsleden, de ex-raadsleden, de leden van de raad van bestuur en de artsen.

Hierbij de bedragen voor het jaar 2020:

LeeftijdPremie per trimesterPremie op jaarbasis
Van 0 tot 25 jaar€ 11,24€ 44,97
Van 25 tot 65 jaar€ 31,71€ 126,84
Van 65 tot 70 jaar€ 63,40€ 253,62
Vanaf 70 jaar€ 95,11€ 380,44
  • Indien het om een ernstige ziekte gaat, zoals opgenomen in de polis, kan je ook zonder opname steeds alle kosten indienen. Let wel: indien er in het kader van de ernstige ziekte wel een opname is, wordt ook hier de forfaitregeling (vrijstelling of franchise) toegepast.
  • Aangifte ernstige ziekte: https://www.vanbreda-health.be/nl/faq/hoe-moet-ik-aangifte-doen-van-mijn-ernstige-ziekte/
  • Je stuurt het gevraagde attest door samen met het kostenformulier.
  • Vanaf aanvaarding geef je dan alle medische kosten gerelateerd aan de ernstige ziekte door aan Vanbreda samen met het kostenformulier.
  • Ernstige ziektes opgenomen in de polis: Kanker, leukemie, tuberculose, multiple sclerose, amyotrofe, laterale sclerose (ALS), ziekte van Parkinson, difteritis, kinderverlamming, meningitis cerebrospinalis, pokken, tyfus, encefalitis, miltvuur, tetanus, cholera, ziekte van Hodgkin, aids, virushepatitis, roodvond, suikerziekte, nieraandoeningen waarvoor dialyse noodzakelijk is, ziekte van Crohn, mucoviscidose, ziekte van Alzheimer en progressieve spierdystrofie.
  • De kosten gerelateerd aan de ernstige ziekte kan je indien op dezelfde manier zoals hierboven vermeld onder het luik “Kosten Indienen”.
  • Link naar onze website met de infofolder waar een antwoord staat op de meest gestelde vragen: https://pevaz.be/hospitalisatieverzekering/.
  • Type kamer: zowel een éénpersoonskamer als een meerpersoonskamer zijn gedekt door de verzekering. Er is wel een verschil in de éénmalige franchise. De exacte bedragen van de franchise staan vermeld in de infofolder.
  • Een aantal weken voor de geplande bevalling doe je een opnameaangifte. Je kan dit doen via het digitale formulier op onze website https://pevaz.be/hospitalisatieverzekering/. Als datum opname vul je de vermoedelijke bevallingsdatum in.
  • Indien gewenst kan je ook gebruikmaken van de nieuwe Vanbreda app. Op je smartphone kan je deze app installeren en via deze weg kan je dan veel gemakkelijker een aangifte doen van de bevalling, alsook later alle kosten doorsturen.
  • Na de aangifte ontvang je een zogenaamde derdebetalernummer (= 010 nummer). Dit nummer kan je bij de opname doorgeven aan de opnamedienst. Dit zorgt er dan voor dat alle facturen rechtstreeks worden verstuurd naar de verzekeraar. Zo moet je niet meer zelf de ziekenhuisfacturen voorschieten.
  • Ook alle andere ambulante kosten 1 maand voor tot 3 maand na de bevalling worden gedekt door de verzekering. Deze facturen hou je dus allemaal bij en kan je dan via de Vanbreda app , het formulier op onze website of op papier worden doorgestuurd naar de verzekeraar.
  • Ook kraamzorg/kraamhulp wordt gedekt door onze polis onder bepaalde voorwaarden.
  • Na de geboorte kan je eventueel je kind ook toevoegen tot de hospitalisatieverzekering. Op onze website vind je hiervoor een aansluitingsformulier samen met de infofolder. Hierin staan ook de premies vermeld voor je toekomstige baby. Het is belangrijk om dit te doen binnen de maand na de bevalling om eventuele wachttijden te vermijden.

Klik hier ook voor alle informatie omtrent de aangifte van de geboorte.

Personeelsleden met een contract van onbepaalde duur, statutaire personeelsleden of medewerkers die minimaal 1 jaar in dienst zijn hebben geen wachttijd (=hoofdverzekerden).

Nevenverzekerden (echtgenoten of levenspartners, kinderen, gepensioneerden en personeelsleden met een contract  van bepaalde duur die minder dan 1 jaar in dienst zijn) hebben een algemene wachttijd van 3 maanden.

Deze wachttijd vervalt evenwel in volgende gevallen:

  • Bij een ongeval of bij bepaalde acute of besmettelijke ziekten.
  • Voor de nevenverzekerden die een attest bezorgen van hun vorige verzekeraar met een gelijkaardige hsopitalisatie-polis.
  • Voor pasgeborene. Indien je je kind aansluit binnen de maand na geboorte is er dus geen wachttijd voor je baby.

De tegemoetkomingen worden niet verleend indien de aandoening waarvoor tegemoetkoming wordt gevraagd, reeds bestond op het ogenblik van de aansluiting, tenzij deze reeds gewaarborgd is door een reeds lopende verzekering (continuïteit). De ziekte of aandoening die pas ontdekt wordt als deze verzekeringsovereenkomst reeds drie jaar loopt, ook al bestond ze reeds voor de aansluiting, is wel gewaarborgd.

Het is belangrijk om te weten dat een hospitalisatieverzekering niet hetzelfde is als een reisbijstandsverzekering.

Een hospitalisatieverzekering komt enkel tussen in de kosten in het kader van een (dag)hospitalisatie in binnen- en buitenland. Ook als je dus in het buitenland om dringende reden een operatie moet ondergaan en dus opgenomen moet worden in het ziekenhuis, zal de hospitalisatieverzekering hierin tussen komen. Wel ook met de belangrijke bemerking dat de terugbetalingen steeds gebeuren naar Belgische/Europese normen. Indien je soms bijvoorbeeld in een privé ziekenhuis terechtkomt in het buitenland kan het soms zijn dat er exuberante kosten worden aangerekend die soms 5 keer zoveel kosten als dat je dezelfde operatie in België zou uitvoeren. In dit geval zal je dus enkel dezelfde terugbetalingen krijgen als deze in België.

Een hospitalisatieverzekering zal dus niet tussen komen bij andere problemen ter plaatse of bijvoorbeeld repatriëring.

Een reisbijstandsverzekering daarentegen komt tussen in de kosten die gerelateerd zijn aan je reis. Dus niet enkel medische kosten, maar ook repatriëring, bagage, bijstand ter plaatse, diefstal, …

Via één van onze Merito.Club-voordelen kan je eventueel een bijstandsverzekering jaarpolis afsluiten aan sterk verminderde prijzen: https://merito.club/europ-assistance/

Zowel een éénpersoonskamer als een meerpersoonskamer zijn gedekt door de verzekering. Er is wel een verschil in de éénmalige franchise.

  • Je wilt een 1-persoonskamer, dan betaal je een éénmalige vrijstelling van €  222,74 per kalenderjaar.
  • Voor een gemeenschappelijke kamer betaal je een éénmalige vrijstelling van € 55,69 per kalenderjaar.

Ja. Indien je hospitalisatie werd uitgesteld door de Corona-maatregelen wordt ook de pre- en post-periode (1 maand voor tot 3 maand na de opname) mee uitgebreid na je nieuwe opnamedatum.

Voorbeeld: je operatie was gepland op 1 april, maar werd uitgesteld naar 1 juli. De kosten met betrekking tot de hospitalisatie worden nu gedekt vanaf 1 maart tot en met 1 oktober.

Opgelet: deze uitbreiding van dekkingsperiode heeft enkel betrekking tot operaties die werden uitgesteld door de Corona-maatregelen!

Gelieve volgende zaken uitdrukkelijk te vermelden bij het indien van je kosten:

  • Uitgestelde opname omwille van corona
  • Originele opnamedatum: XX/XX/XXX
  • Nieuwe opnamedatum: XX/XX/XXXX

Er is geen medische vragenlijst of medisch onderzoek vereist bij het aansluiten op de hospitalisatieverzekering.

Je kunt aangesloten blijven zolang de hoofdverzekerde werkzaam is bij de werkgever.

Wanneer je ontslag neemt, vervalt de polis op de dag van je ontslag. Ga je echter met pensioen dan kan je toch verder aangesloten blijven mits je de premie zelf betaalt.

Partner of kinderen kunnen aangesloten blijven zolang ze officieel op hetzelfde adres van de hoofdverzekerde gedomicilieerd zijn.

Elke werknemer, partner of kind kan onmiddellijk aansluiten.

Afhankelijk van het type contract is de aansluiting echter al dan niet direct gratis.

De verzekering is volledig gratis voor de werknemers die statutair zijn of een contract hebben van onbepaalde duur. De werkgever betaalt in dit geval de premie.

Personeelsleden met een contract van bepaalde duur betalen het eerste jaar zelf hun premies. Nadat je een jaar in dienst bent ofwel bij een contractwijziging naar onbepaalde duur wordt de verzekering ook gratis. Opgelet, deze overschakeling gebeurt niet automatisch. Laat ons dit weten om over te stappen op de gratis regeling.

De nevenverzekerden (partner en kinderen) betalen steeds zelf hun verzekeringspremie.

De verzekering komt enkel tussen bij een opname in een openbare of privé-instelling die wettelijk erkend is als een ziekenhuis of revalidatiecentrum. Uitzondering hierop zijn de zware ziekten waarvoor ook ambulante kosten kunnen ingediend worden. Ze komt ook tussen bij elk medisch noodzakelijk verblijf van minstens 1 nacht in een ziekenhuis, of van minder dan 1 nacht voor zover er voor de uitgevoerde medische behandeling een wettelijke tegemoetkoming wordt verleend op basis van een mini-, maxi-, superforfait of een ander hiermee gelijkgesteld dagforfait.

Een aantal weken voor de geplande opname dien je een schadeaangifte te doen van de hospitalisatie. Indien het om een spoedopname gaat, doe je dit zo snel mogelijk. Op onze website vind je een link naar de benodigde opname-formulieren. Dit kan zowel digitaal, op papier als telefonisch. Dit formulier vul je zelf in, de dokter hoeft hier niets op in te vullen.

Eénmaal je een schadeaangifte of opname hebt doorgegeven, ontvang je van het verzekeringskantoor Vanbreda een gepersonaliseerd kostenformulier met je unieke nummer. Dit kostenformulier is noodzakelijk als jouw identificatie om je kosten te kunnen indienen. Zonder kostenformulier kan je geen kosten indienen!

Tevens ontvang je een unieke Medi-Link 010-nummer om gebruik te maken van het derdebetalersregeling. Geef dit nummer door aan de opnamedienst bij ziekenhuisopname. Zo vermijd je dat je de ziekenhuisfacturen eerst zelf dient te betalen. De facturen worden dan rechtstreeks verstuurd naar de verzekeraar.

De volledige procedure kan je nalezen op onze website van PEVAZ.

Aangezien dit een groepsverzekering is, heb je hiervan geen individuele lidnummer of aansluitingsnummer. Wel heb je een persoonlijk Derdebetaler-nummer. Je krijgt dit nummer éénmaal je een schadeaangifte hebt gedaan. Je kan dit nummer ook altijd raadplegen in de Vanbreda app.

Algemeen AXA contractnummer: 07192201

Alle medische kosten van 1 maand vóór opnamedatum tot 3 maand na ontslagdatum en die verband houden met deze opname mogen ingediend worden. Uitzondering hierop zijn de kosten in verband met ernstige ziektes waarbij een opname niet altijd noodzakelijk is. Een greep uit de waarborgen:

  • Vrije keuze van arts, ziekenhuis en type kamer
  • Wereldwijde dekking. Let wel: enkel wanneer de medische opnamekosten in het
    buitenland dezelfde zijn als naar Belgische normen. Zoniet is er maar een
    gedeeltelijke dekking.
  • Kosten van dagopnames (mini-, maxi-, super- of gelijkgesteld forfait)
  • Ambulante verzorging gedurende 1 maand vóór tot  3 maand na ontslagdatum
  • Tussenkomst in de medische kosten tot 3x het officiële remgeld
    • Ereloonsupplementen
    • Prijs van de kamer
    • Medicijnen
    • Prothesen en orthopedische toestellen
    • Bevallingen en thuisbevallingen
  • Rooming-in voor kinderen jonger dan 14 jaar
  • Verblijfskosten voor donor
  • Kraamhulp gedurende maximum 12 dagen in de officiële kraamperiode ná de bevalling
  • Homeopathie, chiropraxie, acupunctuur, … tot 50% van de gemaakte kosten
  • In de polis is een lijst opgenomen van 25 ernstige ziektes

Voor een volledig overzicht verwijzen we je naar de polis die je kan vinden op de website van PEVAZ.

Alle werknemers werkzaam bij het AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV.  Ook de partner en de kinderen kunnen hierbij aansluiten zolang zij op het adres van de hoofdverzekerde gedomicilieerd zijn. De personeelsleden met een tewerkstelling in het kader van artikel 60§7 zijn uitgesloten.

Binnen de hospitalisatieverzekering is er ook een tussenkomst voorzien voor kraamzorg. Er zijn wel een aantal aandachtspunten:

  • Je moet je kraamzorg regelen binnen het officiële kraamverlof van 15 weken, en meer bepaald in wat overblijft van de 15 weken ná de bevalling.
  • De terugbetaling is voor maximaal 12 sessies, onafhankelijk van de tijdsduur van de sessie. Het is dus beter om 12x kraamzorg te vragen voor 4 uur, dan 24x 2 uur. In het eerste geval heb je tussenkomst van 12x 4uur, in het tweede geval slechts 12x 2 uur.
  • Kraamzorg moet gegeven worden door een officiële instantie die door je mutualiteit wordt erkend en waarvoor er dus ook tussenkomst wordt voorzien door je mutualiteit. Aan de hospitalisatieverzekering moet je dan de kosten voorleggen na tussenkomst door je mutualiteit. Je kan hiervan dan een attest bekomen bij je mutualiteit. Dit stuur je dan op naar de hospitalisatieverzekering samen met een kopie van de factuur van je kraamzorg.
  • Eventuele extra verplaatsingskosten die worden aangerekend, worden niet gedekt door de hospitalisatieverzekering.

Lidmaatschap (7)

Vul zo vlug mogelijk een aansluitingsformulier in. Je kan dit formulier vinden:

  • Formulier op de website van PEVAZ
  • Op het PEVAZ secretariaat in Brugge of Oostende
  • Infofolders aan de KUA (kelderverdiep in SJ en gang vestiaires HS)
  • Infofolders in de fietsenberging van SFX
  • Te bekomen bij de personeelsdienst

Na ontvangst van je aansluitingsformulier ontvang je binnen de 2 weken je lidkaart via de (binnen)post.

Indien je onmiddellijk lid wordt na indiensttreding bieden we je 3 maand gratis lidmaatschap aan. Er is ook geen wachttijd bij onmiddellijke aansluiting na je onthaaldag nieuwe medewerkers.

Hou er rekening mee dat je op ieder moment kan aansluiten, maar bij een laattijdige aansluiting heb je een wachttijd voor financiële tussenkomsten gelijk aan het aantal maanden dat je geen lid was (met een maximum van 2 jaar).

We hebben je aanvraag tot stopzetting van je PEVAZ lidmaatschap goed ontvangen. We betreuren natuurlijk je keuze en zouden dan ook graag nog eens willen benadrukken waarvoor PEVAZ staat.

PEVAZ & Sofoco is in eerste instantie een sociaal fonds die leden (financiële) hulp biedt bij plotse of langdurige moeilijkheden door ziekte, ongeval of andere uitzonderlijke omstandigheden. Ook bieden we verschillende tussenkomsten, zoals bijvoorbeeld bij aankoop van een bril of lenzen. In een ideale situatie maak je natuurlijk zelf weinig gebruik van het sociaal fonds tijdens je loopbaan, maar hopelijk begrijp je de noodzaak van zo’n fonds. Elke lid kan jammer genoeg vroeg of laat in een situatie terechtkomen waarbij een tussenkomst van het sociaal fonds een absolute meerwaarde kan zijn.

Naast de werking van het sociaal fonds zijn er natuurlijk ook heel wat voordelen aan je lidmaatschap verbonden. We sommen graag nog even de belangrijkste voordelen op:

  • Kortingen bij diverse winkels en firma’s in de Brugse en Oostendse regio via ons voordelenplatform https://Merito.Club
  • Pretparktickets met grote kortingen
  • Bioscooptickets aan democratische prijs
  • Aankoopcheques voor Dreamland, Dreambaby en Collishop met 8% korting
  • Activiteiten die op regelmatige basis georganiseerd worden voor onze leden. PEVAZ-leden krijgen steeds een korting op elke activiteit.
  • Sport, cultuur en ontspanning
  • Premie bij belangrijke gebeurtenissen in het leven (geboortes, huwelijk, …)
  • Gratis sinterklaasspeelgoed voor alle kinderen tussen 1 en 10 jaar.

Voor een volledig overzicht verwijzen we je graag naar de website van PEVAZ: http://www.pevaz.be  

Indien je na het lezen hiervan toch beslist om je lidmaatschap stop te zetten, neem dan contact op met ons PEVAZ-secretariaat. Stopzetting van je lidmaatschap kan enkel via e-mail of brief. Telefonisch is dit helaas niet mogelijk.

Je maandelijkse bijdrage wordt berekend op basis van je netto maandwedde met een minimum van € 2,48 en een maximum van € 3,97.

Deze bijdrage wordt automatisch afgetrokken van je loon en vind je maandelijks terug op je loonfiche onder “inhouding personeelsfonds”.

Indien je onmiddellijk lid wordt na indiensttreding bieden we je 3 maand gratis lidmaatschap aan. Er is ook geen wachttijd bij onmiddellijke aansluiting na je onthaaldag nieuwe medewerkers.

Hou er rekening mee dat je op ieder moment kan aansluiten, maar bij een laattijdige aansluiting heb je een wachttijd voor financiële tussenkomsten gelijk aan het aantal maanden dat je geen lid was (met een maximum van 2 jaar).

Je kan op elk moment lid worden van onze personeelsvereniging, maar bij een laattijdige aansluiting heb je een wachttijd voor financiële tussenkomsten gelijk aan het aantal maanden dat je geen lid was (met een maximum van 2 jaar).

Indien je echter binnen de 3 maand lid wordt na indiensttreding is er geen enkele wachttijd voor financiële tussenkomsten. Ook vervalt de wachttijd volledig indien je lid wordt direct na je onthaaldag nieuwe medewerkers.

Wel kan je natuurlijk geen tussenkomsten aanvragen voor de periode van voor je lidmaatschap. Indien je bijvoorbeeld een bril aankoopt op 1 oktober en je wordt lid op 1 november, kan je geen tussenkomst aanvragen voor je bril aangezien de aankoop heeft plaatsgevonden voor je lid was. Hetzelfde geldt voor tussenkomsten tijdens je wachttijd.

Om aanspraak te kunnen maken op financiële tussenkomsten tijdens je pensioen is het belangrijk om minimaal 5 jaar volwaardig lid te zijn voor je pensionering.

Alle inwonende gezinsleden worden ook automatisch lid en kunnen dus gebruikmaken van alle voordelen van PEVAZ & Merito.club. Ook voor het deelnemen aan activiteiten maakt dit geen verschil, aangezien alle inwonende gezinsleden het leden-tarief betalen.

Qua financiële tussenkomsten maakt dit echter wel een groot verschil. Heel veel tussenkomsten worden namelijk enkel gegeven aan het lid zelf. Zo krijgt bijvoorbeeld enkel het lid zelf een sportpremie of tussenkomst bij aankoop van een bril, lenzen, … Ook indien je een tussenkomst aanvraagt bij zware medische kosten (jaaroverzicht) is er een veel grotere tussenkomst voor het lid zelf.

We raden je dus steeds aan om beide lid te worden van de personeelsvereniging PEVAZ.

PEVAZ is in eerste instantie een sociaal fonds die leden (financiële) hulp biedt bij plotse of langdurige moeilijkheden door ziekte, ongeval of andere uitzonderlijke omstandigheden. Ook bieden we verschillende tussenkomsten, zoals bijvoorbeeld bij aankoop  van een bril of lenzen. In een ideale situatie maak je natuurlijk zelf weinig gebruik van het sociaal fonds tijdens je loopbaan, maar hopelijk begrijp je de noodzaak van zo’n fonds. Elke lid kan jammer genoeg vroeg of laat in een situatie terechtkomen waarbij een tussenkomst van het sociaal fonds een absolute meerwaarde kan zijn.

Naast de werking van het sociaal fonds zijn er natuurlijk ook heel wat voordelen aan je lidmaatschap verbonden. We sommen graag nog even de belangrijkste voordelen op:

  • Kortingen bij diverse winkels en firma’s in de Brugse en Oostendse regio via ons voordelenplatform https://Merito.Club
  • Pretparktickets met grote kortingen
  • Bioscooptickets aan democratische prijs
  • Aankoopcheques voor Dreamland, Dreambaby en Collishop met 8% korting
  • Activiteiten die op regelmatige basis georganiseerd worden voor onze leden. PEVAZ-leden krijgen steeds een korting op elke activiteit.
  • Sport, cultuur en ontspanning
  • Premie bij belangrijke gebeurtenissen in het leven (geboortes, huwelijk, …)
  • Grote korting op verzekeringen
  • Gratis sinterklaasspeelgoed voor alle kinderen tussen 1 en 10 jaar
  • Gratis toegang in de stedelijke Brugse musea
  • Kortingen op musicals en concerten

Voor een volledig overzicht verwijzen we je graag naar de website van PEVAZ: http://www.pevaz.be  en ons voordelenplatform Merito.Club: https://merito.club

  • Iedereen die een wedde of loon ontvangt van het AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV
  • De ex-personeelsleden die op rust werden gesteld.
  • Inwonende gezinsleden zijn automatisch ook lid!
  • Ook artsen/ASO’s en raadsleden van het AZ kunnen lid worden van de vriendenkring PEVAZ, maar kunnen geen financiële tussenkomsten aanvragen.

Pensioen (2)

Je lidmaatschap blijft standaard doorlopen na je pensionering.

Ook tijdens je pensioen kan je dus blijven verder genieten van alle voordelen van je PEVAZ-lidmaatschap.

Eénmaal je op pensioen bent zal je een brief van ons krijgen met de vraag tot verderzetting van je lidmaatschap. Bij deze brief zal er ook een uitnodiging tot betaling zitten, aangezien je lidmaatschapsbijdrage niet meer via je wedde kan verlopen.

Raadpleeg onze infofolder PEVAZ voor senioren voor alle bijkomende informatie.

Standaard blijft de hospitalisatieverzekering gewoon doorlopen na je pensioen.

Wel is het zo dat éénmaal je op pensioen gaat de premie niet meer wordt betaald door de werkgever. Elk kwartaal ontvang je een uitnodiging tot betaling van het verzekeringskantoor Vanbreda. Deze premieberichten worden automatisch verstuurd naar je thuisadres zoals vermeld in je personeelsbestand. Hou ons dus steeds op de hoogte van eventuele adreswijzigingen.

Wens je je hospitalisatieverzekering stop te zetten na je pensionering? Het beëindigen van de polis kan enkel schriftelijk via e-mail of via de post worden doorgestuurd naar het secretariaat van PEVAZ. Dit kan dus niet telefonisch worden doorgegeven. Stuur hiervoor een e-mail naar info@pevaz.be.

Raadpleeg onze infofolder PEVAZ voor senioren voor alle bijkomende informatie.

Uitstappen Algemeen (3)

Eénmaal je ingeschreven bent, kan je standaard niet meer kosteloos annuleren!

Of je je inschrijvingsgeld kan terugvorderen, is dus afhankelijk of je een annulatieverzekering hebt afgesloten. Normaal dekken alle annulatieverzekeringen ziekte voor vertrek. Een doktersattest waarop staat dat je niet kan reizen wegens ziekte, volstaat dan meestal als bewijs om je geld terug te vorderen via jouw eigen verzekering. Raadpleeg dan ook de polis van jouw annulatieverzekering om na te gaan of jouw polis dit dekt en onder welke voorwaarden.

In overleg met het secretariaat kan er ook steeds een vervanger worden gezocht. Hou er dan wel rekening mee dat er steeds een kleine administratiekost wordt aangerekend voor naamswijzigingen. Dit wordt op elke affiche duidelijk vermeld.

PEVAZ biedt zelf geen annulatieverzekeringen aan. Je kan eventueel zelf een tijdelijke annulatieverzekering afsluiten via jouw eigen verzekeringsmakelaar of via één van de Merito.Club-voordelen: https://merito.club/europ-assistance/ of https://merito.club/assurwest/. Via deze voordelen kan je ervoor kijken om een tijdelijke verzekering af te sluiten, of een jaarverzekering die alle reizen (zowel via PEVAZ als persoonlijk) dan dekt gedurende een gans jaar. PEVAZ is hierbij geen tussenpersoon of dergelijke. Je sluit dus rechtstreeks een verzekering af via je verzekeringsmakelaar.

Aangezien wij zelf geen verzekeringen aanbieden, verwijzen we je naar de voorwaarden van je eigen verzekering die je eventueel zelf hebt afgesloten. Elke polis is namelijk verschillend.

Hou er rekening mee dat de meeste verzekeringen Corona of andere pandemieën niet dekken in de verzekeringspolis. Ook de optionele polis van Europ Assistance die je kan afsluiten als voordeel bij Merito.Club dekt geen pandemieën. Lees dus zeker je polis goed na.

Hierbij een aantal verschillende mogelijke situaties die van toepassing kunnen zijn:

  • Indien je voor vertrek ziek bent, kan je meestal wel je geld terugvorderen via jouw eigen verzekering. Klik hier voor meer informatie.
  • Indien je op eigen initiatief beslist om de uitstap te annuleren (dus zonder negatief reisadvies, geen ziekte of andere reden die wordt aanvaard door je eigen verzekering), dan kan je helaas niet kosteloos annuleren en ben je meestal je volledige inschrijvingsgeld kwijt. Er kan wel steeds een vervanger worden gezocht in overleg met het secretariaat. Er wordt dan slechts een kleine administratiekost aangerekend voor de naamswijziging. Dit wordt duidelijk vermeld op de affiche van elke activiteit.
  • Indien er een negatief reisadvies is, dan kan de reis vanzelfsprekend niet doorgaan, en wordt deze geannuleerd. Klik hier voor meer informatie.

Neen, standaard is er nooit een annulatie- of bijstandsverzekering inbegrepen in onze uitstappen? PEVAZ biedt zelf ook geen verzekeringen aan.

Bij bepaalde reizen kan je er wel optioneel voor kiezen om een annulatieverzekering af te sluiten rechtstreeks via het reisagentschap. Dit staat steeds duidelijk vermeld op elke affiche.

Je kan voor elke uitstap zelf een tijdelijke annulatieverzekering afsluiten via jouw eigen verzekeringsmakelaar of via één van de Merito.Club-voordelen: https://merito.club/europ-assistance/ of https://merito.club/assurwest/. Via deze voordelen kan je ervoor kijken om een tijdelijke verzekering af te sluiten, of een jaarverzekering die alle reizen (via PEVAZ of persoonlijk) dan dekt gedurende een gans jaar. PEVAZ is hierbij geen tussenpersoon of dergelijke. Je sluit dus rechtstreeks een verzekering af via je verzekeringsmakelaar.

Zwangerschap (4)

  • Na de geboorte moet je binnen de maand een geboorteattest opsturen naar je dossierbeheerder van de personeelsdienst. Je doet dit best zo spoedig mogelijk zodat je weddeberekening (kind ten laste) correct kan verlopen.
  • Pas vanaf dat je dossierbeheerder de geboorte heeft geregistreerd kunnen wij je kind aansluiten bij de hospitalisatieverzekering. Het is dus belangrijk om eerst de aangifte te doen bij de personeelsdienst alvorens je ons een aansluitingsformulier voor de hospitalisatieverzekering doorstuurt.
  • Hierbij vind je een link naar het aansluitingsformulier voor de hospitalisatieverzekering: https://pevaz.be/hospitalisatieverzekering/. Je doet dit het best binnen de maand na geboorte om eventuele wachttijden te vermijden.
  • Vergeet ook niet om als PEVAZ-lid een geboortekaartje naar PEVAZ op te sturen. Na ontvangst krijg je dan van ons een geboortepremie van € 50.

Klik hier ook voor alle voordelen die je hebt na geboorte van je kindje.

  • Link naar onze website met de infofolder waar een antwoord staat op de meest gestelde vragen: https://pevaz.be/hospitalisatieverzekering/.
  • Type kamer: zowel een éénpersoonskamer als een meerpersoonskamer zijn gedekt door de verzekering. Er is wel een verschil in de éénmalige franchise. De exacte bedragen van de franchise staan vermeld in de infofolder.
  • Een aantal weken voor de geplande bevalling doe je een opnameaangifte. Je kan dit doen via het digitale formulier op onze website https://pevaz.be/hospitalisatieverzekering/. Als datum opname vul je de vermoedelijke bevallingsdatum in.
  • Indien gewenst kan je ook gebruikmaken van de nieuwe Vanbreda app. Op je smartphone kan je deze app installeren en via deze weg kan je dan veel gemakkelijker een aangifte doen van de bevalling, alsook later alle kosten doorsturen.
  • Na de aangifte ontvang je een zogenaamde derdebetalernummer (= 010 nummer). Dit nummer kan je bij de opname doorgeven aan de opnamedienst. Dit zorgt er dan voor dat alle facturen rechtstreeks worden verstuurd naar de verzekeraar. Zo moet je niet meer zelf de ziekenhuisfacturen voorschieten.
  • Ook alle andere ambulante kosten 1 maand voor tot 3 maand na de bevalling worden gedekt door de verzekering. Deze facturen hou je dus allemaal bij en kan je dan via de Vanbreda app , het formulier op onze website of op papier worden doorgestuurd naar de verzekeraar.
  • Ook kraamzorg/kraamhulp wordt gedekt door onze polis onder bepaalde voorwaarden.
  • Na de geboorte kan je eventueel je kind ook toevoegen tot de hospitalisatieverzekering. Op onze website vind je hiervoor een aansluitingsformulier samen met de infofolder. Hierin staan ook de premies vermeld voor je toekomstige baby. Het is belangrijk om dit te doen binnen de maand na de bevalling om eventuele wachttijden te vermijden.

Klik hier ook voor alle informatie omtrent de aangifte van de geboorte.

  • Vergeet ook niet om als PEVAZ-lid een geboortekaartje naar PEVAZ op te sturen. Na ontvangst krijg je dan van ons een geboortepremie van € 50.
  • We verwijzen je ook graag naar ons nieuwe voordelenplatform https://merito.club/ waarop je een overzicht hebt van alle voordelen.
  • Als lid heb je heel wat voordelen bij babywinkels en dergelijke. Zo krijg je bij Dreambaby het heel jaar door 10% korting met de XtraPresent kaart. Bovendien is dit ook cumuleerbaar met de geschenkcheques waarbij je nogmaals 8% bijkomende korting krijgt. In totaal krijg je dus 18% korting. Alle info:
  • Ook bij FUN krijg je het hele jaar door 10% korting: https://merito.club/fun/

Binnen de hospitalisatieverzekering is er ook een tussenkomst voorzien voor kraamzorg. Er zijn wel een aantal aandachtspunten:

  • Je moet je kraamzorg regelen binnen het officiële kraamverlof van 15 weken, en meer bepaald in wat overblijft van de 15 weken ná de bevalling.
  • De terugbetaling is voor maximaal 12 sessies, onafhankelijk van de tijdsduur van de sessie. Het is dus beter om 12x kraamzorg te vragen voor 4 uur, dan 24x 2 uur. In het eerste geval heb je tussenkomst van 12x 4uur, in het tweede geval slechts 12x 2 uur.
  • Kraamzorg moet gegeven worden door een officiële instantie die door je mutualiteit wordt erkend en waarvoor er dus ook tussenkomst wordt voorzien door je mutualiteit. Aan de hospitalisatieverzekering moet je dan de kosten voorleggen na tussenkomst door je mutualiteit. Je kan hiervan dan een attest bekomen bij je mutualiteit. Dit stuur je dan op naar de hospitalisatieverzekering samen met een kopie van de factuur van je kraamzorg.
  • Eventuele extra verplaatsingskosten die worden aangerekend, worden niet gedekt door de hospitalisatieverzekering.

Load More