Al meer dan 50 jaar beheert je personeelsvereniging een Sociaal Fonds waarbij we leden financiële hulp verlenen bij plotse of langdurige moeilijkheden door ziekte of ongeval.
De laatste jaren merken we echter een exponentiële groei in het aantal dossiers. Niet alleen in het aantal dossiers, maar ook in de grootte van de ingediende kosten.
We merken ook dat we meer en meer dossiers ontvangen van leden die eigenlijk helemaal geen zware medische kosten hebben gehad (< 250 € aan eigen medische kosten), of zelfs helemaal geen nood hebben aan financiële tussenkomsten. Maar zij dienen wel een dossier in, gewoon “omdat het kan”. Dit strookt natuurlijk niet met de gedachtegang van ons sociaal fonds, waarvoor het ooit werd opgericht. Namelijk onze leden verder helpen die financiële hulp nodig hebben door plotse of langdurige medische (of andere) kosten.
Zoals je misschien ook wel weet is het lidgeld (of de bijdrage tot het sociaal fonds) voor de actieve leden de afgelopen 30 jaar volledig ongewijzigd gebleven. De bijdragen, gebaseerd op de netto-wedde, werden namelijk nooit geïndexeerd. Ook de bijdrage voor de senioren is al meer dan 25 jaar ongewijzigd gebleven op 29,75 euro.
De algemene vergadering heeft in 2024 dan ook beslist om een reorganisatie door te voeren van het sociaal fonds. Het uitgangspunt van deze reorganisatie is zeker niet om te besparen, integendeel! We willen onze leden nog meer gaan helpen, maar wel in minder mate de partner en/of kinderen. Bovendien willen we ervoor zorgen dat het sociaal fonds betaalbaar blijft: NU, maar ook in de toekomst.
Concreet voeren we volgende wijzigingen door voor alle standaard-aanvragen vanaf 01/01/2025 (= alle kosten vanaf het jaar 2024):
- Als algemene leidraad werd er al altijd vooropgesteld dat je minimaal € 250 aan eigen medische kosten moet hebben om aanspraak te maken op een tussenkomst van ons sociaal fonds. Voor alle dossiers vanaf 2025 wordt deze regel dan ook strikt toegepast. Dossiers met minder dan € 250 aan eigen medische kosten op jaarbasis worden standaard niet meer behandeld. Onder eigen medische kosten wordt er verstaan, de kosten na aftrek mutualiteit en na aftrek van de hospitalisatiekosten.
- Kosten voor de partner en/of kinderen komen standaard niet meer in aanmerking voor terugbetaling.
- De franchise van € 50 voor actieve leden valt weg. Daarentegen wordt de percentage van tussenkomsten drastisch verhoogd. Deze is steeds afhankelijk van de grootte van de medische kosten. Leden met grotere medische kosten krijgen dus procentueel ook een veel hogere tussenkomst.
- Het lidgeld voor de actieve leden blijft ongewijzigd, gelet de bijdrage al afhankelijk is van de netto-wedde.
- Het lidgeld voor de senioren-leden wordt verhoogd van € 29,75 naar € 36 op jaarbasis (= € 3 per maand).
- De tussenkomst in medische kosten bij langdurige zieken worden beperkt in tijd:
- Geen tussenkomst meer bij langdurige (onafgebroken) ziekte langer dan € 2 jaar.
- Of 5 jaar voor ernstige ziektes (lijst hospitalisatieverzekering).
- Er wordt gesproken van werkhervatting vanaf 3 maand.
- Er is geen wijziging in de vaste tussenkomsten (bril, lenzen, tandprothese, hoorapparaat, pruik, …). Deze tussenkomsten zijn al altijd enkel voor het lid zelf geweest.
Weet dat je bij PEVAZ ook steeds een persoonlijk dossier kan indienen bij ons beperkt comité op basis van jouw persoonlijke situatie.
We begrijpen dat deze wijzigingen een impact zal hebben voor een aantal van onze leden. Maar we zijn er echter van overtuigd dat we met deze reorganisatie van ons sociaal fonds onze leden nog beter kunnen verder helpen. NU, en in de toekomst.
Bovendien blijft het PEVAZ-lidmaatschap super aantrekkelijk voor ALLE leden. De laatste jaren hebben we enorm geïnvesteerd in de voordelen van het lidmaatschap. Als lid kan je genieten van kortingen en voordelen bij meer dan 400 handelaars via ons eigen voordelenplatform https://merito.club, maar ook met het platform Benefits at Work die ook gratis wordt aangeboden voor onze leden. Daarnaast organiseren we op jaarbasis meer dan 40 activiteiten voor onze leden aan zeer aantrekkelijke voorwaarden: van daguitstappen tot workshops, van citytrips tot reizen. En dit rekening houdend met alle leeftijdscategorieën en budgetten.
Hoe kan PEVAZ jou helpen? Laat het ons weten via info@pevaz.be.
Maak vanaf heden gebruik van het nieuwe aanvraagformulier voor financiële tussenkomst:
Veelgestelde vragen omtrent financiële tussenkomsten
Financiële Tussenkomsten (7)
Wij hebben geen specifieke tussenkomst voor steunzolen, zoals we wel hebben voor bijvoorbeeld een bril, lenzen of tandimplantaten.
Ter informatie: Onder bepaalde voorwaarden is er wel een tussenkomst voorzien door de werkgever AZ Sint-Jan Brugge AV.
- Medewerkers die werkschoenen moeten dragen en die dus ook van het ziekenhuis krijgen (bijv. technische dienst, operatiekwartier, keuken) of medewerkers die in het het kader van hun werk veel moeten rondlopen of rechtstaan komen in aanmerking voor een tussenkomst van het ziekenhuis.
- Zij moeten met hun voorschrift bij de dienst arbeidsgeneeskunde passeren. Zij kunnen dan via het ziekenhuis een tweede paar steunzolen krijgen om in hun werkschoenen te dragen (via de preventiedienst). Dit enkel na het doorlopen van een duidelijke en specifieke procedure. Het eerste paar steunzolen, voor privégebruik, dienen zij uiteraard wel zelf aan te schaffen.
- Voor medewerkers die geen werkschoenen moeten dragen of veel moeten rondlopen/rechtstaan, is er dus helaas geen tussenkomst voorzien.
- Voor alle informatie hieromtrent dien je contact op te nemen met de dienst arbeidsgeneeskunde.
- PEVAZ kan hier geen verdere informatie over geven, gelet deze tussenkomst niet door PEVAZ wordt voorzien, maar door de werkgever.
- Er is een tussenkomst voorzien van € 50 / maand bij een ziekte-uitkering van langer dan 1 maand.
- Deze tussenkomst bij loonverlies is beperkt in tijd en is afhankelijk van je actieve loopbaan.
- In alle gevallen kan er nooit meer dan 2 jaar loonverlies worden toegekend.
- Er is geen loonverlies voorzien tijdens zwangerschap-, bevallings- of ouderschapsverlof. Ook is er geen tussenkomst voorzien bij arbeidsduurvermindering om persoonlijke aangelegenheden, een arbeidsongeval of deeltijdse ziekte.
- Hou er rekening mee dat je bij langdurige ziekte een gewaarborgd inkomen hebt van 1 maand voor contractuele medewerkers. Voor statutaire medewerkers is de periode van gewaarborgd inkomen afhankelijk van de “ziekte-dagen” en/of je al dan niet op disponibiliteit werd geplaatst. Tijdens de periode van een gewaarborgd inkomen van de werkgever kan je geen aanspraak maken op een tussenkomst bij loonverlies van PEVAZ.
- Loonverlies wordt enkel toegekend voor het lid zelf, dus niet voor inwonende gezinsleden!
- Je vult een volledige, waarheidsgetrouwe en ondertekende aanvraagformulier in: Aanvraag voor financiële tussenkomst
- Gelieve deze aanvraag vóór 01/07 van het lopende jaar volledig ingevuld en ondertekend terug te bezorgen aan het secretariaat van PEVAZ samen met de nodige bewijsstukken van het voorgaande jaar. Hou er rekening mee dat 30 juni een strikte deadline is. Vanaf 1 juli worden dus geen aanvragen meer aanvaard voor tussenkomsten van het jaar voordien. Er wordt hierop geen enkele uitzondering toegestaan.
- Vanaf 01/01/2025 komen standaard enkel kosten van het lid zelf nog in aanmerking voor terugbetaling. Kosten voor de partner en/of kinderen komen niet meer in aanmerking voor terugbetaling.
- Indien je grote medische ambulante kosten hebt op jaarbasis (meer dan 250 € eigen kosten, dus na aftrek mutualiteit en na aftrek van de hospitalisatiekosten), kan je eventueel een dossier indienen voor ons beperkt comité. Hierbij voeg je dan de nodige documenten zoals een jaaroverzicht van de mutualiteit en van de apotheek bij.
- Apotheek: Voeg een jaaroverzicht bij van de apotheek. Individuele rekeningen worden niet aanvaard. Hou er rekening mee dat enkel de medicatie die voorgeschreven werd EN waarvoor er een tussenkomst voorzien is door het RIZIV in aanmerking komt voor een tussenkomst.
- Dokterskosten: Voeg een jaaroverzicht bij van je mutualiteit met alle dokterskosten waarbij de nomenclatuurnummers en alle remgelden worden vermeld. Vraag de mutualiteit, indien van toepassing, tevens naar een specifiek overzichtsattest van alle remgelden via het derdebetalersysteem (CM: Weblid M30 volledig uitgeschreven). Individuele consultatie-facturen worden niet aanvaard en niet behandeld. Enkel jaaroverzichten dus. Hou er rekening mee dat enkel de dokterskosten die erkend zijn door het RIZIV in aanmerking komen voor een tussenkomst.
- Opgelet! Alle kosten met betrekking tot een hospitalisatie (ziekenhuisopname of dagkliniek) of een ernstige ziekte komen niet in aanmerking voor tussenkomst, gelet deze gedekt zijn door de hospitalisatieverzekering. In de hospitalisatieverzekering worden ook alle gerelateerde kosten gedekt van 2 maand voor de opname tot 6 maand na de opname. Gelieve deze kosten dan ook te schrappen in je jaaroverzicht! Ter informatie: Een hospitalisatieverzekering wordt gratis ter beschikking gesteld door de werkgever. Klik hier voor alle info omtrent de hospitalisatieverzekering.
- Bij loonverlies:
- Ben je in contractueel verband (niet-vastbenoemd) dan is een aanvullend bewijs nodig uitgereikt door de mutualiteit met vermelding van het uitgekeerde bedrag qua ziektevergoeding. Dit bewijs moet je zelf bij je mutualiteit opvragen.
- Ben je statutair? Het Beperkt comité vraagt het bedrag van je loonverlies bij de personeelsdienst op.
- Klik hier voor alle info omtrent loonverlies.
- Bij andere tussenkomsten:
- Bril/Lenzen: Aankoopfactuur samen met je voorschrift van de oogarts. Indien je geen voorschrift hebt, wordt een eventuele oogmeting door een opticien ook aanvaard samen met het bewijs van tussenkomst van je mutualiteit. Enkel een aankoopfactuur met de waarden van je bril wordt niet aanvaard!
- Laserbehandeling/Lensimplantatie: Factuur van de ingreep van je arts.
- Tandprothese/Hoorapparaat/Pruik: Aankoopfactuur samen met de afschrift van de tussenkomst van je mutualiteit.
- Het aanvraagformulier bezorg je onder gesloten omslag samen met de benodigde bewijsstukken aan het secretariaat van PEVAZ. Dit kan zowel via e-mail naar info@pevaz.be als via de (binnen)post.
- Hou er rekening mee dat het verwerken van je dossier minimaal een 4tal maand zal duren.
Klik hier voor een overzicht van alle voorwaarden voor onze financiële tussenkomsten.
Allereerst proficiat met de geboorte van jullie zoon of dochter! Het volstaat om ons een geboortekaartje op te sturen of door te mailen naar info@pevaz.be. Na goedkeuring door ons secretariaat wordt de geboortepremie toegekend en binnen de 6 weken gestort op je rekeningnummer.
Geboortepremies kunnen aangevraagd worden tot 1 jaar na de geboorte.
Allereerst proficiat met jullie huwelijk! Het volstaat om ons een huwelijksattest door te mailen naar info@pevaz.be. Na goedkeuring door ons secretariaat wordt de huwelijkspremie toegekend en binnend e 6 weken gestort op je rekeningnummer.
Hou er rekening mee dat een huwelijkspremie maar 1x kan worden toegekend als PEVAZ-lid.
Momenteel wordt er enkel een premie toegekend bij huwelijk. Dus niet bij feitelijk- of wettelijk samenwonen.
Je kan op elk moment lid worden van onze personeelsvereniging, maar bij een laattijdige aansluiting heb je een wachttijd voor financiële tussenkomsten gelijk aan het aantal maanden dat je geen lid was (met een maximum van 2 jaar).
Indien je echter binnen de 3 maand lid wordt na indiensttreding is er geen enkele wachttijd voor financiële tussenkomsten. Ook vervalt de wachttijd volledig indien je lid wordt direct na je onthaaldag nieuwe medewerkers.
Wel kan je natuurlijk geen tussenkomsten aanvragen voor de periode van voor je lidmaatschap. Indien je bijvoorbeeld een bril aankoopt op 1 oktober en je wordt lid op 1 november, kan je geen tussenkomst aanvragen voor je bril aangezien de aankoop heeft plaatsgevonden voor je lid was. Hetzelfde geldt voor tussenkomsten tijdens je wachttijd.
Om aanspraak te kunnen maken op financiële tussenkomsten tijdens je pensioen is het belangrijk om minimaal 5 jaar volwaardig lid te zijn voor je pensionering.
Volgende tussenkomsten zijn voorzien voor het PEVAZ-lid:
Vaste tussenkomsten:
- Bril of lenzen: 50 euro per 4 jaar
- Laserbehandeling / Lensimplantatie oog: 75 euro per oog éénmalig. Gedurende 4 jaar volgend op de laserbehandeling/lensimplantatie kan je dan geen tussenkomst aanvragen voor een bril.
- Tandprothese / Tandimplantaat: 125 euro per 5 jaar
- Hoorapparaat: 250 euro per oor per 8 jaar
- Pruik: 125 euro per 5 jaar
- Bovenstaande tussenkomsten zijn enkel voor het lid zelf, dus niet voor inwonende gezinsleden!
Tussenkomst sport
- Enkel het betalend PEVAZ-lid kan een tussenkomst bekomen van het inschrijvingsgeld. Er is dus geen tussenkomst voorzien voor de partner en/of kinderen. Enkel dus voor het lid zelf. Wij geven 1 tussenkomst van maximum 20 euro per kalenderjaar en dit op een jaarabonnement of meerbeurtenkaart van minimaal € 50. Meerdere abonnementen indienen is dus zinloos aangezien er slechts 1 tussenkomst per kalenderjaar is voorzien.
- Sportpremies voor het lopend jaar dienen steeds aangevraagd te worden voor 31 oktober. De sportpremies worden dan in de loop van de maand november uitbetaald.
- Sportpremies voor het jaar 2025 kunnen aangevraagd worden vanaf mei 2025en je hebt hiervoor dan de tijd om dit door te sturen tot 31/10/2025. Aanvragen na deze datum kunnen helaas niet meer behandeld worden.
- De premies worden dan telkens eind november uitbetaald.
- Sportpremies voor het jaar 2024 en evoor kunnen niet meer aangevraagd worden.
- Het aanvraagformulier voor tussenkomst sport kan je hier vinden.
Tussenkomsten bij speciale gelegenheden:
- Geboorte van een kind van het lid: 50 euro
- Huwelijk: 50 euro
- Sinterklaasfeest: Sinterklaasgeschenk
- 25 en 35 jaar dienst: 25 euro
- Opruststelling: 50 euro
- Sterfgeval: 125 euro
Daarnaast hebben we ook de werking van ons sociaal fonds:
- Vanaf 01/01/2025 komen standaard enkel kosten van het lid zelf nog in aanmerking voor terugbetaling. Kosten voor de partner en/of kinderen komen niet meer in aanmerking voor terugbetaling.
- Indien je grote medische kosten (meer dan 250 € eigen apotheek- en dokterskosten, dus na aftrek mutualiteit) hebt op jaarbasis kan je eventueel een aanvraag indien voor financiële tussenkomst.
- Je dossier wordt dan voorgelegd aan ons beperkt comité.
- Hieronder verstaan we de tussenkomsten voor medische verzorging aan huis. Dit zijn de oplegkosten na aftrek van en op vertoon van kwijtschrift door de mutualiteit. De berekening gebeurt op basis van je gezinslast.
- Voor de apotheekkosten wordt enkel rekening gehouden met voorgeschreven medicatie EN waarvoor er een tussenkomst is voorzien door de mutualiteit/RIZIV.
- Alle kosten met betrekking tot een hospitalisatie (inclusief 2 maand voor tot 6 maand na de opname) of een ernstige ziekte worden niet in aanmerking genomen, gelet deze gedekt zijn door de hospitalisatieverzekering. Deze kosten worden dus al volledig terugbetaald door de hospitalisatieverzekering. Deze verzekering wordt gratis ter beschikking gesteld door de werkgever. Klik hier voor alle info.
- Volgende kosten komen nooit in aanmerking voor terugbetaling:
- Tandzorg en alle gerelateerde kosten met betrekking tot tanden (inclusief stomatologie, parodontologie, …)
- Anticonceptie.
- Kosten eigen aan zwangerschap of bevalling.
Loonverlies:
- Ook bieden we financiële hulp bij eventuele loonverlies.
- Er is een tussenkomst voorzien van € 50 / maand bij een ziekte-uitkering van langer dan 1 maand.
- Klik hier voor alle info omtrent loonverlies.
Algemene voorwaarden voor financiële tussenkomsten
- Alle financiële tussenkomsten zijn beperkt in tijd en zijn afhankelijk van je actieve loopbaan.
- Bij een langdurige ziekte waarbij je langer dan 2 jaar afwezig bent, worden er geen financiële tussenkomsten toegekend. Vanaf dat je 1 jaar terug aan het werk bent (zonder langdurige ziekteperiodes van meer dan 2 weken), kan je opnieuw financiële tussenkomsten aanvragen.
- Deze periode van 2 jaar financiële tussenkomsten wordt verlengd naar 5 jaar indien het gaat om een erkende ernstige ziekte. De lijst van erkende ernstige ziektes, zoals opgenomen in de polis van de hospitalisatieverzekering, kan je hier raadplegen.
- Bij een loopbaanonderbreking, verlof zonder wedde of andere gelijkaardige vrijwillige verlofperiodes worden er geen financiële tussenkomsten toegekend.
- Zoals bepaald door onze statuten en/of beperkt comité dien je volwaardig lid te zijn op het moment je een aanvraag indient.
- Alle tussenkomsten zijn steeds onder voorbehoud van eventuele wijzigingen en op advies van ons beperkt comité. Zij kunnen steeds beslissen om een tussenkomst al dan niet toe te kennen. Het advies van ons beperkt comité is bindend. Er wordt hierop geen enkele uitzondering toegestaan.
- PEVAZ heeft het recht een onvolledig of onjuist ingevuld dossier te weigeren. Indien je dus “vergeten” bent om je hospitalisaties op te geven, zal je volledig dossier worden geweigerd.
- Bij twijfel dat de kosten aan derden worden aangeboden (door kopies van facturen en kostenstaten) wordt dergelijk dossier evenmin verder behandeld.
- Enkel de kosten waarvoor een geldig bewijs samen met dit aanvraagformulier wordt ingediend zullen in aanmerking worden genomen. Onvolledige aanvragen worden niet behandeld.
- De behandeling van je dossier gebeurt in volledige discretie, eventueel in samenspraak met een vertrouwenspersoon van het AZ Sint-Jan Brugge AV.
- Hou er rekening mee dat het verwerken van je dossier minimaal een 4tal maand zal duren.